Hack de Overheid!

Data Opinie

Geodata, hoe het zoveel beter kan!

Ongeveer een jaar geleden werd de tweede versie van het Nationaal Georegister (NGR) gelanceerd. Ik verheugde ik me enorm op de nieuwe versie omdat de oude portal praktisch onbruikbaar was. Al gauw verdween echter mijn enthousiasme omdat versie 2.0 veel van de gebreken van zijn voorganger bleek te vertonen. Het begint al bij de interface: de ‘vorige pagina’ knop in de browser werkt niet en er wordt te veel niet-relevante informatie op de dataset pagina’s getoond. Het zijn wellicht simpele cosmetische gebreken, maar gezamenlijk zorgen ze ervoor dat het zoeken, vinden en downloaden van datasets bijzonder moeizaam verloopt. Deze gebreken treffen vooral gebruikers en ontwikkelaars met geringe geo kennis, ervaring (en geduld) die voornamelijk via de website informatie pogen te vinden.

Ervaren geo-ontwikkelaars hebben minder last van de gebrekkige interface: het NGR heeft namelijk een grote hoeveelheid API’s waarmee je vrij eenvoudig bij de gegevens en functionaliteit van het NGR kan komen. Helaas zijn deze API’s niet makkelijk te vinden. De partij die de API’s en bijbehorende standaarden ontwerpt en beheert, de Open Geospatial Consortium, staat soms wat ver van de praktijk; zij zijn dol op formeel uitgewerkte specificaties die ze in dikke PDFs verstoppen. Tutorials of hands-on handleidingen zijn er nauwelijks.

Gebrekkige interfaces en ontoegankelijk documentatie jagen nieuwe gebruikers weg nog voordat ze een dataset in handen hebben.

De API’s van het NGR staan niet op zichzelf. De OGC API’s worden door andere portalen gebruikt. In Nederland beschikken we, naast het NGR, over een tiental andere portalen zoals de onlangs gelanceerde Publieke Dienstverlening op de Kaart (PDOK). Ook buiten Nederland kun je gegevens via dezelfde geo standaarden binnenhalen; De Europeese INSPIRE directive verplicht alle EU lidstaten om een aantal basis datasets via NGR-achtige portalen en API’s ontsluiten. Het Zwitserse geoportaal is een bijzonder mooie voorbeeld hiervan. Wie de geo API’s begrijpt en goed kan gebruiken heeft toegang tot buitengewoon veel pan-Europese open data.

Helaas zijn er maar weinig instanties die hun geo zo goed als de Zwitsers hebben geregeld. Het vinden en downloaden van geo informatie blijft een gevecht. Geoservices en -diensten worden vooralsnog door een klein groep specialisten begrepen en gebruikt.

Het ontbreken van goed functionerende instrumenten om geodata te vinden en te downloaden, en het gebrek aan documentatie en tutorials zorgt ervoor dat de kloof tussen geo en andersoortige data groter wordt. Veel open data enthousiastelingen (zoals veel stedelijke open data portalen) laten geo links liggen en tuigen eigen infrastructuren op die niet aan het NGR verbonden zijn.

Dit is nadelig voor het NGR en voor de overige Nederlandse en Europese geo-portalen en –diensten en, belangrijker, het belemmert het ontstaan van een heterogene geo-community die de gegevens gebruikt, apps bouwt, van elkaar leert en zich over de data ontfermt.

Het NGR en PDOK kunnen een sleutelrol spelen in het populariseren van geodata in Nederland door te voorzien in goede interfaces naar de gegevens en documentatie beschikbaar te stellen om zo een tref- en onderwijspunt voor open geo-data enthousiastelingen te worden. Ze moeten zich open stellen voor een gesprek met de Nederlandse open data enthousiastelingen om sneller erachter te komen wat zij nodig hebben. Een eerste stap richting zo’n gesprek is het creëren van een communicatie platform die beter bij deze doelgroep past.

Ik heb daarom contact gezocht met het NGR team en voorgesteld om een openbare issue tracker op te zetten waar gebruikers bugs en tekortkomingen kunnen rapporteren die ze op NGR/PDOK tegenkomen en suggestie kunnen doen voor toekomstige verbeteringen. Issue trackers zijn een transparant communicatiemiddel en een essentieel onderdeel van een community: ze brengen de gebruikers dichter bij de organisatie, maar belangrijker, ze brengen de gebruikers dichter bij elkaar. Veel trackers bevatten een wiki-achtige omgeving waar gebruikers bijv. gezamenlijk documentatie kunnen schrijven. De instructies voor de “BAG” dataset van Chicago zijn hier een goed voorbeeld van.

Om de bruikbaarheid van dit idee te onderzoeken heb ik een github issue tracker opgezet. De tracker werd meteen in gebruik genomen; er ontstond discussie rondom de net gelanceerde luchtfoto service en het gebruik van Nederlandse diensten in het algemeen. Al gauw verschenen er ook voorbeelden van hoe specifieke diensten te gebruiken zijn in o.a. online viewers. Ondertussen hebben we genoeg materiaal verzameld om voorzichtig over documentatie te kunnen spreken.

De NGR team staat positief tegenover deze ontwikkelingen. Ze onderkennen de waarde van een community en zien het nut van openheid en transparantie. Ze staan open voor input van buitenaf; ze hebben ze onlangs een “Voor ontwikkelaars” pagina aan het NGR toegevoegd met daarop de documentatie uit de tracker.

Mijn streven is om de tracker zo snel mogelijk over te dragen aan NRG/PDOK zodat het een integraal onderdeel wordt van hun infrastructuur. Idealiter wordt het, naast de bestaande kanalen, een plek waar men bij elkaar komt om te leren hoe de verschillende diensten werken en hoe ze gebruikt kunnen worden voor bijvoorbeeld visualisaties en niet-geo doeleinden. Binnenkort komen we bijeen om hier verder over te praten. Ik heb er zin in!

The following two tabs change content below.

Simeon

Onderzoeker op Vrije Universiteit

Laatste berichten van Simeon (toon alles)


1 comments on “Geodata, hoe het zoveel beter kan!
  1. Bruno Scheele op zei:

    Interessant om te lezen! Maar de blog kan wel wat linkjes gebruiken. Ik kan de issue-tracker op Github bijvoorbeeld nergens vinden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.